رفتن به محتوای اصلی
x

تشریح فعالیت دانشگاه مجازی سالمندان همزمان با هفته ملی سالمند/ روزشمار هفته تکریم و منزلت سالمندان

"روند تغییرات جمعیتی، کشور را با شتاب قابل توجهی به سوی سالمندی جمعیت می کشاند. ایران از جمله کشورهایی است که در دهه های آتی با رشد فزاینده جمعیت سالمندی روبرو خواهد بود. پدیده افزایش جمعیت سالمندان، ماحصل توسعه، بهبود شرایط زندگی، پیشرفت در علم طب و افزایش امید به زندگی است. داشتن جامعه ای که در آن سالمندان، سالم و فعال باشند، مستلزم برنامه‌ریزی و انجام اقدامات و مداخلات مناسب است. یکی از مداخلات موثر و مهم در توانمند سازی سالمندان، بهبود وضعیت سلامت و کیفیت زندگی آنان است."

به گزارش وبدا، از راهکارهای جهانی موفق در زمینه توانمند سازی سالمندان، تأسیس مراکز و دانشگاه‌های آموزشی ویژه سالمندان است. این مراکز تحت عنوان دانشگاه سومین نسل سنی (U3A)، ویژه گروه سنی حوالی 60 سال و بالاتر می باشند. U3A یک مفهوم کلیدی بین المللی است که منظور از آن، ترویج یادگیری مادام العمر برای سالمندانی است که هنوز به یادگیری فعال علاقه مند بوده و همچنان نقش مهمی در جامعه ایفا می کنند.
بدین منظور اداره سلامت سالمندان معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارائه آموزش در حوزه های مختلف  شامل تغذیه، سلامت روان، سلامت ذهن، فعالیت بدنی و مشکلات شایع دوران سالمندی را توسط اساتید مجرب دانشگاه برای سالمندان سراسر کشور و خانواده های ایشان، با بهره مندی از توانمندی های دانشگاه علوم پزشکی مجازی  به عنوان یک دانشگاه پیشرو در آموزش، تولید و ترویج علم آغاز کرده است.
 این برنامه از روز هفتم مهر ماه سال گذشته، به صورت هفتگی با همکاری اساتید برجسته دانشگاه و با کمک دانشگاه هوشمند" مجازی" ضبط و از طریق شبکه آپارات برای سالمندان و خانواده های آنها در سراسر کشور از طریق لینک زیر قابل دسترسی می باشد.

 تا کنون 36 برنامه با عناوین متعدد بر حسب نیازهای سالمندان شامل مباحث تغذیه ای، ورزشی، افزایش قدرت بدنی، سلامت روان و ارتقا کیفیت زندگی در دوران سالمندی، مراقبت های لازم بعد از سکته مغزی، مشکلات عروقی، پارکینسون، کم شنوایی، سلامت پا و کفش متناسب، زخم بستر و دیگر موضوعات مرتبط با سلامت بارگذاری شده است.
آدرس سایت دانشگاه مجازی در آپارات و موضوعات بهداشتی ارائه شده توسط اساتید در فایل پیوست قابل مشاهده است :
http://aparat.com/vums

به گزارش وبدا، روز جهانی سالمندان (اول اکتبر؛ نهم مهرماه سال جاری) با شعار "تحقق وعده های اعلان جهانی حقوق سالمندان" برگزار می شود.
 براساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، عناوین روز شمار هفته تکریم سالمندان به شرح زیر اعلام شده است:

شنبه             1402/07/08         مردمی سازی و تقویت سمن های حوزه سالمندی
یک شنبه       1402/07/09         حمایت های اجتماعی، اقتصادی و تکریم سالمندان
دوشنبه          1402/07/10        آموزش و توانمندسازی سالمندان
سه شنبه        1402/07/11       سیاست گذاری، راهبری و همکاری بین بخشی در امور سالمندان
چهارشنبه      1402/07/12       رسانه، آگاهی بخشی، مطالبه گری، فرهنگ و گفتمان سازی
پنج شنبه       1402/07/13       دسترسی عادلانه به خدمات
جمعه           1402/07/14        مشارکت سالمندان در خانواده و جامعه